#estemderetiro


Després de cinc anys d'activitat ininterrompuda hem fet una petita parada per a omplir els nostres pulmons d'aire fresc i net. Aviat tornarem a donar guerra, no patiu. Mentrestant, podeu seguir-nos a les xarxes on (de tant en tant) ens deixem caure.

diumenge, 28 d’abril de 2013

Pintant a la pluja (amb retoladors).



Els dies de pluja fa mandra tot, són dies fets per fer el ronso al llit i descansar, i com a molt, sortir a saltar basses (una bona dutxa i un plat de sopa després, i al llit). Però també són una invitació: el cel, els núvols, l'aigua... les primeres fulles de la primavera llueixen netes, i els bassals que es formen reflecteixen l'espectacle de la pluja. Dibuixar la pluja (i amb la pluja) és tota una temàtica. Fa poc ja vam pintar a la pluja amb aquarel·les, avui hem volgut ampliar el nostre ventall d'experiències i hem utilitzat retoladors per a dibuixar la (i amb!) la pluja. Fer-ho combinant retoladors no-permanents i retoladors permanents sobre paper d'aquarel·la (perquè és més gruixut, absorbent i resistent) i exposant aquests dibuixos a la pluja, de manera que part de la tinta s'escampi, mentre una altra part queda intacta.

Els he proposat dibuixar quadres a la part superior de la pàgina i omplir-los, utilitzant retoladors no-permanents.

El dibuix és per pintar a la pluja. I la Llum ha volgut dibuixar la pluja.

Després amb retoladors permanents hi han fet alguns detalls, com aquest paraigües.

O algunes gotes (més).

Jo també he fet el meu dibuix.

I en Biel ha fet un riu, les formes de l'aigua són (totes) meravelloses.

La Llum ha volgut jugar una mica, i ha repassat amb permanent blau les gotes que havia dibuixat amb retolador.

La resta del procediment és senzilla. Hem penjat els dibuixos a l'estenedor (lleugerament inclinats).

I hem deixat que la pluja fes la seva part.

Els camins de l'aigua se'ns mostren.

La pluja és generosa.

Arribats a aquest punt, el meu pare m'ha fet adonar que tots tres havíem dibuixat deixant el relleu del paper de manera horitzontal. 

Així que hem decidit fer un parell de dibuixos amb el relleu en vertical, de manera que les gotes podien lliscar amb més facilitat. Amb un mocador primer, amb una safata després, he anat recollint les gotes sobrants.

Les gotes d'aigua s'han comportat de manera diferent depenent de l'orientació dels papers: en els que el "nervi" es trobava en posició vertical les gotes han lliscat ràpidament deixant un rastre clar i més recte. En els papers amb el relleu en posició horitzontal, les gotes han seguit una trajectòria més erràtica i lenta, acolorint més el trajecte.

Després hem entrat els dibuixos a casa i els hem penjat per a que s'assequessin.

Gaudim explorant i experimentant amb les múltiples possibilitats creatives que ens proporciona la meteorologia i deixem que la casualitat s'escoli en el procés creatiu. Ens agrada pintar a (i amb la) pluja.

Abril del 2013. Cinc anys.

divendres, 26 d’abril de 2013

Glaçons fluorescents i sals de fruita.



Encara no he conegut cap infant a qui no agradi improvisar, explorar, experimentar... als meus fills els encanta. A casa, actualment, hi ha dues passions: congelar coses i fer-les escumejants, i això és el que vam fer fa uns dies amb els glaçons efervescents de bicarbonat i vinagre. L'altre dia mentre exploràvem altres maneres d'aconseguir aigua fluorescent (pintura fluorescent + aigua) per a fer un experiment que us explicaré més endavant, la Llum va decidir que del sobrant en faria glaçons. I així ho va fer, i jo que els vaig enxampar in-fraganti. Van fer glaçons fluorescents, i els vam utilitzar per a jugar amb la llum negra... i amb un xic de sals de fruita hi vam afegir un toc escumós d'olor.

Primer vam omplir les glaçoneres amb aigua fluorescent (la vam fer barrejant aigua i pintura fluorescent).

I al congelador!

Després vam folrar la taula amb paper blanc i vaig portar la safata amb els glaçons.

Van agafar un pinzell per a escampar l'aigua a mesura que s'anava fonent.

Però tot seguit hi van començar a afegir grapades de sals de fruita. 

Vaig encendre un moment la llum de l'habitació per a poder contemplar l'efervescència en tot el seu esplendor.

Fsssssssh!

i més fssssssssssssssh!

El contrast: el glaçó lluent sota la llum negra i mig amagat per les sals de fruita. Sembla una brasa ardent!

Es fonien les figuretes.

Bombolles escumoses.

 I formes suggerents.

Alguns elements (com el gel) canvien de forma, d'aspecte amb un simple canvi de temperatura. Les sals de fruita reaccionen en entrar en contacte amb l'aigua, i la pintura fluorescent llueix de manera espectacular amb la llum negra. Barrejant-ho tot obtenim un espectacle per als sentits.

Abril del 2013. Cinc anys.

dimarts, 23 d’abril de 2013

Sant Jordi 2013. Roses i llibres.


La Diada de Sant Jordi és entranyable i una festa molt nostrada. A nosaltres ens encanta anar a ramblejar i gaudir d'aquest dia, veure les parades ensumar les roses i els llibres, regalar-nos la mirada... però també ens agrada regalar-nos roses i llibres fets a casa. Com aquests.

 
Amb colorant alimentari i aigua hem tenyit algunes blondes de reposteria.

La Llum s'ha posat a fer roses. Blondes, canyetes i papers de magdalenes.

Adoren fer servir la grapadora, així que quan els he proposat els materials he procurat incloure-la.

La Llum ha decidit fer un llibre per al seu pare: li he proporcionat un plec de papers tallats pel mig, doblegats i cosits.

El què preval sobre el com: tenia tantes ganes de fer un llibre sobre les pizzes del papa que no ha canviat de retolador ni una sola vegada.

Pizza!

I també n'ha fet un per a en Biel sobre éssers fantàstics, com aquest (feliç) home llop.

Jo també els n'he fet un de senzillet: post-its, segells, plàstic de bombolles... són els elements que he utilitzat per a crear el petit llibre "Sorra de la lluna".

De la mama edicions.

Les roses llueixen (bé, moltes ja les hem regalat!).

Espero que acabeu de gaudir d'un dia màgic i meravellós, ple d'aromes, colors i lletres.

Abril del 2013. Cinc anys.

diumenge, 21 d’abril de 2013

Banyant els sentits. Cinc (o més) propostes de joc sensorial per l'hora del bany.


El joc sensorial és aquell tipus de joc que està íntimament relacionat amb els sentits: són propostes suggerents i enriquidores, obertes a l'impuls creatiu i recreatiu del joc i que per les seves característiques són especialment estimulants per als sentits. L'hora del bany és un moment privilegiat per acostar-nos a aquestes propostes utilitzant tot el cos. Un festival de tactes, textures, temperatures, olors, colors... estímuls que desvetllen els sentits a l'hora del bany. El joc sensorial a la banyera és adequat per a totes les edats, és de baix pressupost i el millor de tot és que només passant-hi una mica d'aigua tot queda net altre cop!

1. Formes de goma eva.

Retallem formes de goma eva de diferents formes i tamanys i les posem dins la banyera.

 
A més de l'experiència de banyar-se amb peces de goma eva que suren, quan la goma eva és molla, s'enganxa a les rajoles (i als vidres) de manera que permet crear composicions, fer, desfer, refer.

2. Escuma d'afaitar. 

 
Escuma i pinzells, pinzells de goma eva, raspalls de dents...

L'experiència del contacte sobre la pell.

Amb un mirall, per jugar a afaitar-se.

 
Sobre la paret per fer dibuixos en negatiu.


Per gaudir dibuixant a la paret.

Escuma d'afaitar de colors amb aromes (simplement afegir-hi colorant i aroma de reposteria).

 La textura és menys consistent però més vistosa, i fa una olor exquisida.

3. Aigua de colors.

Aigua blava (tintada amb colorant alimentari) i sals de fruites de llimona.

Per jugar a omplir, buidar... i a cuinar.

No tan sols fa "fsssssssssssh" sinó que fa una olor deliciosa a llimona.

4. Sals de bany casolanes (que tenyeixen l'aigua!)

Per a fer-les necessitem sal gruixuda, colorant alimentari i aroma (el que s'utilitza per fer reposteria no és tòxic).

Ho barregem tot.

 I ho deixem secar unes hores. Després cal guardar-ho bé per a que no perdin l'aroma (jo les guardo en pots de vidre de conserves).

Es poden utilitzar en propostes de joc, com en aquesta: Sals de llimona i objectes grocs, sals de taronja i objectes taronges, cadascú ha de pescar els seus objectes. I amb les sals, pot tenyir i aromatitzar l'aigua.

Diversió assegurada!

Les sals es desfan pràcticament en la seva totalitat, no són tòxiques, no embussen les tuberies!

I tenyeixen l'aigua.

5. Bany amb perles d'aigua.

Primer vaig posar molt poca aigua, volia que en posar-s'hi notéssin el tacte de les perles.
 
Per al joc: coladors, culleres, safates, pots...

Per jugar a pescar, a col·leccionar...

A recol·lectar...

I per a recollir-les totes abans de treure el tap de la banyera.


Sempre he defensat que els nens i les nenes aprenen de manera global, que aprenen a través dels sentits i que el joc és el motor del seu aprenentatge.

Defensar que els nens i les nenes aprenen de manera global és defensar que els aprenentatges que fan els infants els resulten aplicables a tots els àmbits de la seva experiència i de la seva persona, i que són globals entenent com a globalitat el fet que mentre aprenen conceptes (per exemple) matemàtics, també alhora interioritzen el llenguatge que empren, els gestos que realitzen i les sensacions que perceben, incidint i facilitant alhora (en la mesura que la seva edat i el seu moment evolutiu els ho permeten) alguns processos autorreflexius i d'autoadequació actitudinal, però també emprant tot el seu cos com a vehicle per a l'exploració, l'experimentació i l'aprenentatge.

Defensar que aprenen a través dels sentits és defensar que l'àmbit experencial i vivencial, intrínsicament lligat a la gestió de les pròpies emocions, és un àmbit privilegiat per a acostar-nos a ells a través del joc. És entendre que només podem saber què és una poma quan l'hem tocat, tastat, olorat, mirat, sospesat, hem comprovat el tacte que té, el soroll que fa en caure...

Defensar que el joc és el motor del seu aprenentage és defensar que l'experiència dels infants parteix dels seus propis interessos, i que la manera de gestionar aquests interessos influeix en els aprenentages que construeixen a partir de les seves experiències.

És per aquest motiu que si hi ha una manera (al meu entendre) d'invitar-los a aprendre que sigui capaç de nodrir-se de tots aquests factors jo m'hi aboco. I l'hora del bany reuneix tots els requisits. El joc sensorial a la banyera és per gaudir-ne!

Maig del 2012, febrer, març i abril del 2013. Quatre anys i mig, cinc anys.