#estemderetiro


Després de cinc anys d'activitat ininterrompuda hem fet una petita parada per a omplir els nostres pulmons d'aire fresc i net. Aviat tornarem a donar guerra, no patiu. Mentrestant, podeu seguir-nos a les xarxes on (de tant en tant) ens deixem caure.

diumenge, 15 d’abril de 2012

Perles d'aigua.

Aquesta proposta la vaig descobrir a través de Tinkerlab i em va enamorar, tenia moltes ganes de fer-la a casa. Va sobrepassar les meves expectatives... en tots els sentits. Les possibilitats d'experimentació, d'observació, d'anàlisi, de comprovació i de deducció són extenses, i estèticament ens mostra un espectacle preciós. Experimentació amb perles de gel (hidrogel, poliacrilamida), un material que pot arribar a contenir entre un 93 i un 97% d'aigua. Hem seguit el suggeriment de treballar sobre la taula de llum, i val a dir que la proposta no només ha guanyat espectacularitat, encara més, observar els matisos és molt més fàcil. Es poden tocar, no són tòxiques (tampoc cal menjar-se-les), però no oblidem que és un objecte petit que guanya volum: cal supervisió, no deixar-los sols. Cadascú coneix els seus fills i sap fins on poden arribar, els meus, malgrat tenir quatre anys van tenir la temptació de menjar-se'n alguna, i és que semblen delicioses!

Ells han obert els paquets amb les tisores.

I després han abocat les perles a l'aigua.

 
Remenant comença l'espectacle: en remoure's l'aigua les onades  magnifiquen la visió creant un efecte lupa.

 
"Mama! Ténen punxes!!!" En inflar-se de fora cap a dins adquireixen la forma d'un icosàedre truncat (igual que una pilota de futbol!) fins que finalment acaben prenent una forma esfèrica. La transparència només ens permet observar el color allà on se sobreposen les cares de l'icosàedre, per això semblen punxegudes.

Les que hem afegit més tard encara no han començat a inflar-se. Remenar, agafar, transvasar...

Aquest espectacle és digne d'ésser observat amb més detall.

Ara sí, gairebé totes comencen a guanyar volum. És una bona manera de treballar els volums, els canvis d'estat i la capacitat d'observació.

 
S'hi pot jugar i es poden tocar.
 
Pescant-ne.

 
Recollint-ne.

 
L'espumadora va ser un dels èxits. En aquesta imatge s'aprecia com la van usar per a recollir les perles. La tensió superficial retenia l'aigua als forats i, degut a que la distancia entre la càmera i l'objecte és menor a la que hi ha entre l'espumadora i les perles ens mostra la imatge invertida i més petita. És l'efecte lupa, invertit.


Diferents maneres de recollir les perles. Aquesta em va encantar!


Recollir, omplir, reomplir, transvasar, buidar.

 
Toca, toca!


 
I aquest és l'aspecte que presentaven en llevar-nos...


Precioses, oi? Seguirem jugant-hi ara que ja han crescut.

He de dir que les fotografies no fan justícia a l'espectacle que hem viscut. Hi van estar més d'una hora i mitja, realment impressionant. Després, vam estar parlant-ne, ells van extreure les seves pròpies conclusions: les perles han crescut perquè s'han begut l'aigua. Han pogut apreciar els canvis d'estat, de tamany, de volum, de pes, de tacte, de consistència....

Abril del 2012. Quatre anys i mig.
Entrada  apadrinada per la Marta.

5 comentaris:

  1. Increïble! Ja tinc ganes que els meus fills tinguin quatre anys per fer amb ells tot el que proposes... Tan petitets encara, i ja tenen deures! ;)

    ResponElimina
  2. Que xulíssim Angaleta! I d'on has tret les perles? Són aquelles que es posen a les plantes?

    ResponElimina
  3. És xulo, eh noies? Doncs avui encara hi hem jugat més.
    Ai, elisabetsalie, de deures com aquests no se'n cansaran mai ells, ni espero que tu tampoc! ;-)
    Apanona, són aquestes mateixes! No fa falta que et digui on les pots trobar, no?

    ResponElimina
  4. Mare meva!!!! ho trobo fantàstic realment, d'on treus les perles aquestes????
    M'ho anoto també com a deures pel Baixir! segur que li encanta!!

    ResponElimina
  5. Ah, Txell, segur que us ho passareu en gran! Les pots trobar a qualsevol basar, a la secció de pedretes i flors de plàstic.

    ResponElimina

Digues la teva!