#estemderetiro


Després de cinc anys d'activitat ininterrompuda hem fet una petita parada per a omplir els nostres pulmons d'aire fresc i net.
Aviat tornarem a donar guerra, no patiu. Mentrestant, podeu seguir-nos a les xarxes on (de tant en tant) ens deixem caure.

dissabte, 2 de març del 2013

{lab series} Explorant al laboratori. La flotació.


Per què les coses són com són i no d’altre manera?

 

En la major part dels experiments que fem al laboratori treballem amb aigua. Perquè l'aigua és element fascinant per als nens, quotidiana, assequible. Perquè l’aigua és un element versàtil, canvia amb facilitat d’estat i d’apariència, de textura, de color, de consistència, de forma, de temperatura...

L’aigua és un element conegut i ells saben no només on trobar-la, sinó que en coneixen la textura, sabor i el ventall de temperatures que abarca... Dins l'aigua, alguns objectes suren, d'altres s'enfonsen. No té a veure (només) amb el seu pes, sinó que alguns aspectes com la seva forma o composició influeixen en la flotabilitat d'un cos, així com la densitat del líquid en qüestió, que és modificable. El laboratori ens ha facilitat explorar la flotació d'alguns objectes en determinats contextos.

 
Proposta. Invitació.

Hipotetitzant sobre el que consideren que pot flotar i el que no.

 
Vaig tenir la temptació de presentar-los el recipient ple, però sabia que els agradaria molt més partir de zero (i abocar ells l'aigua!).

Primera hipòtesis confirmada. La pilota flota.

 
Problema: la segona hipòtesis és errònia, la ploma no s'enfonsa, així que cal prendre decisions i resoldre el problema. Però abans d'assumir l'equivocació cal comprovar totes les possibilitats.

En canvi, els objectes de metall s'enfonsen.

 
Enumerant, comprovant, comparant.

Es pot considerar que l'oli sura?

Jo diria que sí.

Igual que aquest m&m's suspès en vinagre (sí, sí, busqueu-lo i el trobareu).

Una nova proposta.

Adoro el seu entusiasme.

L'ou s'enfonsa en el bol d'aigua.

 
Hi afegim sal... no passa res. Hi afegim molta sal.

L'aigua es torna més densa i l'ou flota.

Després, és el moment de recollir les impressions i conjeturar sobre el que ha passat i per què.

L'aigua no té forma i les pot tenir totes. L'aigua no té olor, color, sabor... però es pot modificar, així com la seva densitat i el volum que ocupa. Fins i tot gosaria afirmar que l'aigua és flexible i fràgil en la lectura més romàntica de cada mot, perquè l'aigua, de per si sola, no es pot contenir.

Gener i febrer del 2013. Cinc anys.

6 comentaris:

  1. I love this! Great seeing the progression of thoughts and theories!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Thanks, Chelsey! It was really funny and while they were trying to keep that feather submerged I could observe they are tenacious kids... And I'm a proud mommy knowing I am raising kids that will defend their theories to the end! Thanks XOXO

      Elimina
  2. Molt instructiu! Nosaltres continuem jugant al "sura o s'enfonsa?" a la banyera però no se m'havia acudit de vestir-ho com a laboratori d'investigació. Amb aquesta posada en escena els teus fills deuen sentir-se científics importants, és genial! I l'experiència de l'ou molt atractiva. Jo recordo amb molt d'afecte els experiments que feia amb el meu pare i el Cheminova 4, segur que els teus fills també recordaran la màgia del que els ajudis a descobrir!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies, elisabetsalie! Jugar a la banyera és una manera d'aprendre amb tot el cos, així que podem combinar-ho tot! Ells adoren el laboratori, principalment en Biel (la Llum fa uns dies que em demana per la cuineta, diu que els seus ninos ténen gana...)i dóna molta importància a l'atrezzo (guants, ulleres... i perquè no he trobat bates blanques, però dóna'm temps). Crec que estem creant records meravellosos. Petons i bon cap de setmana!

      Elimina
  3. Les activitats de descoberta són molt importants per ajudar als infants a crear el pensament científic. A més, si s'afegeix aigua ja són absolutament motivadores.
    En relació a la flotació, a l'escola vaig fer una experiència molt interessant a partir de la pregunta suren totes les pedres?
    Et deixo l'enllaç per si tens curiositat http://ferdemestres.blogspot.com.es/2012/05/fem-ciencia-suren-totes-les-pedres.html
    Bon cap de setmana!
    Carme

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies per la teva aportació, Carme! M'he estat mirant l'entrada i la trobo molt interessant. L'aigua ens atrau a tots... serà perquè som d'aigua? Petons!

      Elimina

Digues la teva!