#estemderetiro


Després de cinc anys d'activitat ininterrompuda hem fet una petita parada per a omplir els nostres pulmons d'aire fresc i net.
Aviat tornarem a donar guerra, no patiu. Mentrestant, podeu seguir-nos a les xarxes on (de tant en tant) ens deixem caure.

dimarts, 29 de gener del 2013

{Lab series} El laboratori: l'espai.

Qualsevol mag els dirà que els científics són les persones més fàcils d'enganyar del món (...). En els seus laboratoris, l'instrumental és exactament el que sembla. No hi ha miralls ocults, ni compartiments secrets, ni imants amagats (...).  El pensament d'un científic és racional, es basa en tota una vida d'experiència amb un món racional. Però els mètodes del mag són irracionals i totalment aliens a l'experiència del científic.

Potser no us haureu adonat però aquesta setmana hem tingut poca activitat al bloc i a instagram. Sí, hem passat la grip. Però no us preocupeu, ja ens trobem millor.

Us vull presentar un espai que hem estrenat després de les vacances, un petit regal que els vaig fer el dia de la tornada a l'escola: tenim un laboratori a casa. Un laboratori autèntic. En Biel m'hi va fer pensar fa un parell de mesos quan per error li vaig tirar un experiment i em va dir que "-Ai, mama, si tingués un laboratori de veritat no em passarien aquestes coses. Podria guardar els meus experiments en un armari.". Sí, si hi ha tallers, cuines i perruqueries de joguina per què no un laboratori?

A la cuina de casa hi tenim la cuineta dels nens. Estic convençuda que és el millor lloc per a tenir-la, així poden jugar-hi i mentre jo cuino, ells cuinen. Així els puc oferir un grapat de fideus, una tasseta d'arròs o una branqueta d'api, i ells juguen. Bé, o hi jugaven, fins que fa uns mesos hi van perdre l'interès. Així que vaig decidir reconvertir la cuineta en un laboratori. El fet que estigui a la cuina facilita molt l'accessibilitat als materials, la presentació de les propostes, la recollida i la neteja.


Aquest és el (lamentable) aspecte que oferia la cuineta després de les vacances.

I així és com la van trobar en tornar de l'escola, amb una proposta preparada per a aquella mateixa tarda. 

Lab de Laboratori. I, per si ho voleu saber, té de tot! 

Armari d'estris per transvasar i mesurar.

Armari dels líquids.

Zona de mostres i d'observació. El microscopi no està sempre accessible perquè a) encara estem descobrint com funciona i b) a la cuina es pot embrutar amb facilitat així que o ells me'l demanen o jo els l'ofereixo depenent de la proposta.

Zona d'experimentació. Per al primer dia un clàssic: bicarbonat, aigua, suc de llimona i vinagre (a l'armari dels líquids). Pastilles efervescents i m&m's.

Calaix amb elements per a la seguretat: guants, ulleres... espero sumar-hi aviat bates i mascaretes.

Bols, vasos...

Comptagotes, xeringues i salseres (les seves preferides).

Eines per a la observació. Fa dies es van interessar per saber com treballaven els científics. Així que vaig pensar que aprofitant aquest interès podia acostar-los una mica al mètode científic.

 
Objectes per a experimentar amb la flotació.

Visió general.

A punt per a la festa.

El laboratori sol estar disponible, amb material a l'abast. Algunes vegades ells mateixos escullen materials que combinen, d'altres troben invitacions preparades. En descobrir el laboratori les seves cares es van transformar.

Al llarg d'aquestes properes setmanes us aniré explicant què hi fem al laboratori, quan hi treballem, com ens organitzem  i què (i com) hi aprenem. Són les [lab series].

Gener del 2013. Cinc anys.

9 comentaris:

  1. I LOVE your lab! The space has evolved beautifully with your children, and it's just perfect. Thanks for the inspiration.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Thank you, Rachelle! You know Biel is "Mister Concoctions", and Llum is happy with simple things (like turn water to purple). Now, we can't imagine our life without it.

      Elimina
  2. Uau! Espectacular! Veig que després de la grip heu tornat amb plena forma.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hahaha, bé, això ho vaig preparar abans de la grip, porto un cert descontrol amb les entrades... :-D

      Elimina
  3. La elisabet m'ha pres les primeres paraules de la boca: UAU ESPECTACULAR. Res més a dir

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies, nyapbuf. Ens ho estem passant la mar de bé en aquest laboratori... ja veureu, ja...

      Elimina
  4. Quina fantàstica idea! Segur que deuen estar encantats de poder-hi experimentar.
    Si passes pel meu bloc i trobaràs un regalet.
    Una abraçada!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies, lluna! Ells n'estan ben enamorats, poden fer i desfer a voluntat, només cal que tinguin presents alguns petits aspectes i respectin els acords que hem pres per al bon funcionament del laboratori. Vaig a veure què tens per mi! Un petó!

      Elimina
  5. Hola Àngela.
    M'encanten les teves propostes. Quanta imaginació!!!!

    T'envio un premi.

    ResponElimina

Digues la teva!