#estemderetiro


Després de cinc anys d'activitat ininterrompuda hem fet una petita parada per a omplir els nostres pulmons d'aire fresc i net.
Aviat tornarem a donar guerra, no patiu. Mentrestant, podeu seguir-nos a les xarxes on (de tant en tant) ens deixem caure.

diumenge, 23 de març del 2014

Creant meravelles amb material de rebuig.


Fa uns dies una entrada realment inspiradora de mamà recicla em va enamorar, la trobareu en aquest enllaç. En ella, la Inês ens mostrava les meravelles que creen els seus fills amb material de rebuig. Vaig trobar que era una proposta meravellosa i senzilla. Vaig saber al moment que seria una d'aquelles propostes que tindria els nens entretinguts una bona estona, d'aquelles que de manera habitual es farien un lloc a casa.

Així doncs, en uns pocs dies vaig anar seleccionant alguns materials que corrien per casa i... un matí vaig disposar-los a la taula de l'espai de joc.

La invitació a crear. Vaig decidir oferir als meus fills la possibilitat de treballar amb la pistola de silicona. 
Advertiment: Tingueu present que una pistola de silicona no és una joguina, i que cal treballar-hi amb precaució, perquè hi ha risc de patir cremades. Vaig explicar als meus fills de manera clara i entenedora els riscos que comporta, i les precaucions que havien de prendre si la volien utilitzar, els conec bé i sé que són capaços de treballar amb aquest tipus d'eines de manera responsable i sense prendre mal i sempre sota estricta supervisió (i, sí, la única cremada se la va emportar servidora). A botigues especialitzades es poden trobar pistoles de silicona de baixa temperatura, però aquesta no és d'aquest tipus. Si algú decideix utilitzar-la amb infants, és sota la seva responsabilitat.

Els materials que els vaig oferir: material de rebuig (principalment de cartró), canyetes, escurapipes, circuits i parts de circuits vells, unes petites bombetes que funcionen a piles (d'uns raspalls de dents), fils, pinces, témpera sòlida en stick, cintes adhesives, tisores...

Els llums van ser l'element més desitjat, com us podeu imaginar.

Els vaig proposar utilitzar-ne un cada un.

La pistola de silicona va ser un èxit. 

Vaig recordar a en Biel que si hi volia treballar havia de fer-ho sobre la taula, el risc de patir una cremada és més baix.

La silicona els va permetre combinar i enganxar materials d'una manera fàcil.

Calia comprovar que funcionés.

Muntar.

Comprovar (de nou)

És important disposar d'un lloc on deixar reposar la pistola sense que taqui la taula.

Enganxant circuits.

En el fons, es tracta d'esculpir, de treballar els volums, combinant-los entre ells. Explorar les possibilitats creatives de la tridimensionalitat.

Canyetes, escurapipes... aquests materials difícilment s'haurien enganxat amb cola. Degut a que ràpidament s'endureix, la silicona ho manté al lloc desitjat només en uns pocs segons.

Vista frontal de l'invent d'en Biel.

Descobriment independent: les canyetes es fonen amb la temperatura de la silicona.

Després de crear... a jugar!


Aquest projecte és engrescador i motivador, però sobretot cal tenir en compte tot el que aporta: idees, conceptes, planificació i execució de projectes, resolució de problemes, capacitat d'adaptar-se i improvisar... tots aquests processos fan que el fet creatiu se'ns mostri en tot el seu esplendor, amb tots els seus avantatges, però també els petits reptes que el converteixen en una eina per al creixement.

Març del 2013. Sis anys.

Si us ha agradat aquest projecte, no deixeu de visitar també...





7 comentaris:

  1. És genial com us han quedat! L'altre dia parlava amb el pare i li vaig dir que m'encantaria que els nostres fills fossin capaços de construir coses a partir de materials diversos i em va dir que seria xulísdim però que encara quedava molt.
    Veig que tu ja ho has aconseguit amb els teus: enhorabona! Tens uns magnìfics creadors a casa. Una súper abraçada!

    ResponElimina
    Respostes
    1. La veritat és que és una proposta senzilla i molt entretinguda, però per a combinar les peces amb una finalitat concreta sí que cal que siguin un xic més grandets que els teus... Això sí, mentrestant, poden jugar-hi i qui sap què poden fer, en què es poden convertir aquests materials.
      Crear és la nostra addicció, en totes les seves formes i possibilitats.
      Una abraçada creativa!

      Elimina
    2. a casa tinc claríssim en què es convertirien els materials d rebuig... en TRACTORS! Qualsevol cosa es converteix en jugar amb tractors, fins i tot els jocs de taula, quan toca recollir, treu la pala del tractor i som-hi! jeje

      Elimina
  2. Me encanta ver como los niños pueden reinventar los objetos supuestamente inservibles, sus cabecitas son geniales :) . Además con esta actividad se trabajan un montón de cosas y disfrutan un montón. Nosotros usamos mucho el Makedo y la pistola de silicona es el mejor invento que hay para unir todo tipo de materiales, aunque a mi aún me da miedo dejársela a ellos, sobre todo al chiquitín que es un coco loco. Pero poco a poco.
    Felicidades para esos artistas del reciclaje. Ah!, las bombillas son geniales, estoy por desmontar es cepillo de dientes... :P

    ResponElimina
    Respostes
    1. Es una maravilla lo que sus (suculentos ? XD) cerebros pueden llegar a imaginar, siempre es soprendente. Quizás pero, lo que más me maravilla es ver cómo funciona el proceso creativo con finalidad abierta. La pistola es fantástica, pero, cómo bien dices, es para niños mayorcitos y siempre bajo supervisión... y el makedo... pues qué te voy a decir, que hace tiempo que me quiero hacer con un kit! A ver si me pongo las pilas!
      Jajaja, las bombillas ya verás... no puedo pensar en el momento de cambiarles de nuevo los cepillos (además, las saco a golpe de tenazas, terapeutico al 100%).
      Un besazo!

      Elimina
  3. Una activitat genial!
    Crear és una de les activitats més enriquidores i fer-ho amb materials de rebuig ens converteix en grans recicladors.
    Nosaltres a l'escola teníem aquesta activitat en "el taller dels invents" però, per precaució, no hi havia la pistola de silicona. L'enginy que havien d'utilitzar per encolar o lligar els diversos materials feia que les creacions fossin molt imaginatives.
    Petonets
    Carme

    ResponElimina
    Respostes
    1. Carme, m'encanta com sempre pots aportar quelcom de nou! Els materials de rebuig són fantàstics per a qualsevol finalitat creativa, i resulten molt econòmics XD Jo a l'escola mai els deixaria la pistola, però a casa sí... com que només en tinc dos... tinc un ull i una mà per a cada nen!
      Estic segura que les creacions éren dignes de ser admirades, i segura que les seves explicacions eren realment divertides i entretingudes!

      Elimina

Digues la teva!